N-acetilcisteinas Nauda Sportuojantiems

N-acetilcisteinas (NAC) yra aminorūgštis ir galingas antioksidantas. Jis padeda sumažinti sportuojant susidarančią oksidacinę stresą, palaikydamas glutationo homeostazę ir tiesiogiai sulaikydamas laisvuosius radikalus. NAC papildai sportininkams gali būti naudingi dviem būdais:

N-acetilcisteinas

1. NAC kaip ergogeninė priemonė, gerinanti aukšto intensyvumo ir pakartotinių sprintų rezultatus

2. NAC sumažina sportuojant susidarančią uždegiminę reakciją

  • NAC padeda palaikyti sportininkų sveikatą intensyvių treniruočių ir varžybų metu.
  • Skatina uždegimą reguliuojančių baltymų, tokių kaip interleukino-6 ir TNF-alfa, raišką.

Tačiau norint pasiekti ūmaus poveikio rezultatams, reikėtų apsvarstyti ir kitų ergogeninių priemonių, tokių kaip bikarbonatas ar kofeinas, vartojimą.

Kaip NAC veikia?

NAC yra glutationo pirmtakas. Jis aprūpina organizmą cisteinu – ribojančiu glutationo sintezės greitį aminorūgštimi. Be to, NAC tiesiogiai sulaiko laisvuosius radikalus.

Intensyvių pratybų metu padidėjęs oksidacinis stresas išeikvoja organizmo antioksidantų atsargas. NAC papildai padeda atkurti glutationo lygį ir neutralizuoti perteklinius laisvuosius radikalus, kurie kitaip galėtų trikdyti raumenų veiklą.

NAC poveikis sportininkams

NAC poveikis sportininkų rezultatams ir atsistatymui po treniruočių buvo tirtas keliose studijose. Štai keli pagrindiniai rezultatai:

  • 150-1200 mg NAC dozės prieš treniruotes ar varžybas pagerina pakartotinių sprintų atlikimą iki 17%.
  • NAC vartojimas kartu su vitaminu C po raumenis pažeidžiančių pratybų sumažina uždegimą ir greitina atsigavimą.
  • Ilgalaikis NAC vartojimas gali pagerinti sportininkų aerobinį pajėgumą iki 6%.
  • 600-1200 mg NAC dozės prieš varžybas gali padėti išlaikyti aukštą sportinį pajėgumą ilgesnį laiką.

Tačiau yra ir prieštaringų duomenų. Kai kurios studijos nerado reikšmingo NAC poveikio sportininkų rezultatams. Todėl NAC vartojimas sporte vis dar yra diskutuotinas klausimas.

Optimali NAC dozė

NAC paprastai gerai toleruojamas, o šalutiniai poveikiai yra reti. Tačiau didelės dozės (virš 6000 mg per dieną) gali sukelti pilvo skausmus, viduriavimą ir pykinimą.

Dauguma tyrimų naudojo 600-1200 mg NAC dozes. Atrodo, kad tokios dozės yra saugios ir veiksmingos. Geriausia NAC vartoti valandą prieš treniruotę ar varžybas.

Ar NAC turėtų vartoti visi sportininkai?

NAC gali būti naudingas sportininkams, kurie:

  • Atlieka daug intensyvių anaerobinių pratybų, tokių kaip sprintai ar kėlimas. Tai didina oksidacinį stresą.
  • Turi lėtinių kvėpavimo takų ligų, tokių kaip astma. NAC gerina plaučių funkciją.
  • Turi per mažai antioksidantų mityboje. NAC gali padėti atkurti antioksidantų balansą.

Vis dėlto, NAC neturėtų būti vartojamas nuolatos. Geriau rinktis antioksidantais turtingą mitybą ir vengti per didelio oksidacinio streso treniruočių metu. NAC gali būti naudojamas trumpais kursais esant padidėjusiam poreikiui.

Prieš pradedant vartoti bet kokius maisto papildus, visada rekomenduojama pasikonsultuoti su gydytoju ar sporto mitybos specialistu.

Galimi NAC šalutiniai poveikiai

Nors NAC paprastai gerai toleruojamas, kai kurie galimi šalutiniai poveikiai gali būti:

  • Viduriavimas, pykinimas, pilvo skausmai – dažniausiai pasireiškia vartojant dideles (>6000 mg/d) dozes.
  • Odos bėrimai, niežėjimas.
  • Galvos svaigimas, galvos skausmas – retas šalutinis poveikis.
  • Kraujo spaudimo sumažėjimas.
  • Kraujagyslių išsiplėtimas, paraudimas.

Jei atsiranda šalutinių poveikių, reikėtų nutraukti NAC vartojimą ir pasikonsultuoti su gydytoju. Taip pat svarbu pranešti gydytojui apie visus vartojamus maisto papildus. NAC gali sąveikauti su kai kuriais vaistais.

Ar NAC draudžiamas sporte?

NAC nėra įtrauktas į WADA draudžiamų medžiagų sąrašą. Jis laikomas teisėtu maisto papildu sportininkams. Tačiau visada patariama pasitikrinti vėliausius draudžiamų medžiagų sąrašus prieš pradedant vartoti bet kokius maisto papildus.

Nors moksliniai įrodymai apie NAC poveikį sportininkams yra prieštaringi, NAC išlieka populiariu antioksidantu tarp sportuojančių žmonių. Jei vartojamas saikingomis dozėmis ir trumpais kursais, jis gali padėti sumažinti oksidacinį stresą ir pagerinti atsigavimą po intensyvių treniruočių. Vis dėlto, svarbu atsižvelgti į galimus šalutinius poveikius ir konsultuotis su specialistais prieš pradedant NAC vartojimą.

Hey.lt - Nemokamas lankytojų skaitliukas